2009. június 17., szerda

A receptverseny győztese: Csibe vaníliában fürösztve, fahéjas – mazsolás rizzsel

Mivel erőteljes fűszerekről van szó, ezért nagyon finoman bántam velük, a recept a fantasztikus illatokra és a nagyon enyhe (ám különleges) ízhatásokra alapul. Kifejezetten óvnék mindkét alapfűszer (vanília és a fahéj) erőteljes, nagyobb mennyiségben való használatától. Nem szerettem volna, egy szokásos desszertben szerepeltetni ezt a két fantasztikus fűszert, ennél sokkal jobban izgatott egy hagyományos, húsétel megalkotása. Ha létezik csokoládés csirke, akkor miért ne lehetne a vaníliával is megbarátkoztatni a szárnyast?Családomon teszteltem az eredményt, nekik nagyon ízlett :-)

Hozzávalók:
Kb. 1,5 kg-os megtermett, lehetőleg kukoricát már kóstolt Pipi,
½ kg barnarizs
8 db fahéjrúd
5 marék arany (nagy szemű) mazsola
5 marék dió (pirítva) illatosan
2 dl tejszín
1 ek. kukoricalisztsó

A pácléhez:
3 db Bourbon vanília rúd
13 db szegfűszeg
fél mk. szerecsendió (de jobb a friss lereszelve)
7 szem rózsabors

Elkészítés
Egy helyes, formás pipit vastagon besózok, beültetem a hűtőszekrénybe egy éjszakára. Másnap megfürdetem, hagyom, hadd áztassa ki „öreg csontjait”. (Ez nagyon hasonlatos a kóserolási eljáráshoz, ami szerintem minden bolti hús esetében nagyon hasznos! Ezzel a módszerrel minden vércseppet illetve a nem megfelelő kezelésből eredő "piszkot" vagy illatanyagot el lehet távolítani.) Emiatt a továbbiakban már nem sózom a húst, mert a sófürdő után is enyhén sós marad.
Páclét készítek a fenti hozzávalókból. A vanília rudakat félbevágom, kikaparom a belsejüket, de a rudakat is beleteszem a lébe. Összeforralom a fűszereket. Mikor langymelegre hűlt, beleültetem a Pipit és 4-5 napig a hűtőben üdültetem, de minden reggel és este megforgatom, hogy minden porcikáját jól átjárja a fűszeres lé.
Amikor eljön a sütés napja, leöntöm róla a páclét, rácsot teszek az agyagedényembe és legalább két órán keresztül, nagyon lassan megsütöm (kb. 120 C fokon, légkeveréssel). Mártást készítek a pácléből: egy kisebb lábasban felforralom, a tetején keletkező habot leszűröm. Egy ek. kukoricaliszttel besűrítem. 2 dl tejszínt adok hozzá, összeforralom.

Köret:
A barnarizst megpirítom, felöntöm vízzel, enyhén sózom. 8 db fahéjrudat versenyúszásra ítélek a bugyogó termálvízben. Amikor már a víz elforrt róla (kb. 20 perc), elzárom a gázt alatta. Belekeverem az 5 maréknyi aranyszínű, Égei tengert idéző hatalmas aranymazsola szemeket, gyorsan összekeverem és lefedem. További 20 percet pihen a rizs, ezen idő alatt megduzzad.
Tálaláskor a fahéjrudaktól megszabadított rizst kis dombokká formálom, megszórom illatosra pirított apróra vágott dióval, a csirkét felszeletelem, a rizs mellé ültetem, és csak a hús egyik felét öntöm nyakon a mártással.

Picit édeskés fehérbort kínálok hozzá, szerintem a tokaji tájvidékről származó nedűk ideálisak hozzá.

Jó étvágyat kívánok!

Strausz Györgyi

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése